JU JITSU

KontrollRygg_BW

Hva er Ju Jitsu?

Ju Jitsu er en gammel japansk kampkunst med røtter tilbake til samuraienes metoder for ubevæpnet kamp. Teknikkene de brukte hadde sterk fokus på kast, holdegrep, leddlåser, kvelningsteknikker og fellinger, da slag og spark ikke var spesielt effektivt mot en rustningskledd samurai.

Etter samuraienes tid utviklet Ju Jitsu seg til å bli mer selvforsvarsrettet hvor nye teknikker, deriblant slag og spark, ble innlemmet.

Fra klassisk Ju Jitsu har det utvilklet seg mange distinkte kampsport-stiler. Judo, og derav Brasiliansk Jiu-Jitsu er kanskje mest kjent. Men også en rekke andre arter har sitt opphav fra, eller har blitt påvirket av japansk Ju Jitsu.

JJN Ju Jitsu

I Trondheim Ju Jitsu Klubb trener vi en moderne, allsidig form for Ju Jitsu, med fokus på selvforsvar tilpasset norske lover og regler. Stilen kalles JJN Ju Jitsu som er den mest utbredte i Norge. Ju Jitsu Norge er organisasjonen bak stilarten som er en felles stilartsorganisasjon.

Systemet inneholder en blanding av slag, spark, kast, fellinger, frigjøringer, bryting, kontroll- og låsegrep. Teknikker som man, på grunn av sitt felles opphav, kan finne igjen i andre kampsporter. Som for eksempel kast og fellinger i Judo, grappling- og låseteknikker i Brasiliansk Jiu-Jitsu og slag og spark i Karate.

I motsetning til andre stiler, som er det unike med Ju Jitsu, er allsidighet og bruk av disse teknikkene sammen. Slag og spark kan brukes i kombinasjon med bryting eller for å åpne til kast og fellinger.

Hvordan trener vi?

En typisk Ju Jitsu økt består av oppvarming, teknikk/driller og oppgave-/fri sparring. Vi vektlegger at treningen skal være aktiv og gi en generell god treningseffekt.

Alle trener i forhold til det nivået man befinner seg på og vi skiller mellom; nybegynnere som ikke har trent JJ før og videregående som har trent JJ minimum et semester.

Treningstøy og utstyr

Ju Jitsu trenes med den tradisjonelle gi-drakten og belte som symboliserer erfaringsnivå.

Av beskyttelseutstyr bruker vi tynne hansker/boksehansker, legg-/vristbeskyttere, tannbeskytter og evt. susp.

Nybegynnere trenger kun å stille i vanlig holdbart treningstøy til å begynne med.